Week 10: Reizen met de metro

Ik heb het al een paar keer zijdelings over de metro gehad, maar ik wil je er graag wat meer over vertellen, want ik denk dat het erg nuttige informatie is als je naar New York gaat.

MTA MetroCardIk ben gek op de metro in New York trouwens, ik vind het een boeiende subcultuur, met haar eigen gebruiken en gewoonten en met de meest uiteenlopende karakters. Verschillende metrolijnen hebben ook weer hun eigen cultuur, want 4, 5 en 6 die door het dure Upper East Side naar het Financial Ditrict lopen, hebben weer een heel ander publiek dan A en C die van Brooklyn naar Harlem lopen. Als je wilt schrijven en inspiratie nodig hebt, of als je het net als ik leuk vindt om mensen te kijken, of als je bijvoorbeeld sociologie studeert, dan zou je eigenlijk af en toe eens een dagje in de metro in New York moeten doorbrengen. Verder vind ik het persoonlijk het meest handige, logische systeem dat ik ken. In mijn opinie veel praktischer en gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld Parijs of Londen. Een van de grootste pluspunten is dat je bijna nooit ver hoeft te lopen om over te stappen. Meestal stopt de aansluitende metro simpelweg aan de andere kant van het perron, in tegenstelling tot Londen of Parijs waar je je soms afvraagt of je niet beter lopend naar de plek van bestemming had kunnen gaan.

Wat handig is om te weten over de metro in New York City:

  • De organisatie achter het openbaar vervoer in New York heet MTA, Metropolitan Transportation Authority en alle informatie die je nodig hebt vind je hier: www.mta.info
  • Je kunt een single ride kopen (2,75 dollar) en het maakt niet uit hoe lang je rit duurt of hoe ver het is. Als je dat zou willen, zou je de hele dag in de metro kunnen blijven zitten. Pas wanneer je naar buiten loopt is je kaartje ongeldig.
  • Ik raad mensen aan een ‘7-Day Unlimited’ kaart te kopen bij een automaat in een metrostation. Het kost je 30 dollar en je hoeft nergens meer over na te denken. Diezelfde kaart is ook geldig voor de bussen, dus als je een keer boven de grond wilt blijven, kun je dus ook gewoon de bus pakken.
  • De metrokaarten werken met een magneetstrip en je moet ze door een gleuf halen zoals je dat vroeger met een creditcard deed. Daar moet je even mee oefenen, want als je het te snel of te langzaam doet, dan pakt het poortje hem niet. Als het niet lukt, helpt de ongeduldige New Yorker achter je je er graag mee.
  • Op elk station kun je, als je een persoon achter een loket kunt vinden, een plattegrond voor de metro vragen. Deze zijn, voor zover ik weet, gratis. Je kunt ook online kijken op: http://web.mta.info/maps/submap.html
  • Alles wat enigszins in noordelijke richting gaat wordt aangeduid als uptown. Alles wat min of meer naar beneden gaat, is richting downtown. Je neemt dus de A richting uptown of richting downtown. Simpel.
  • Metrolijnen worden niet aangeduid met kleuren, maar in cijfers en letters. Niemand zal je begrijpen als je bijvoorbeeld ‘de blauwe lijn’ zegt, want dat zijn er minstens drie: de A, C, en E. Terwijl de B, D, F en M allemaal oranje zijn.
  • Kijk op de metrokaart bij de halte welke lijn er stopt. De letters of cijfers staan naast de metrohalte. De A en C rijden bijvoorbeeld op hetzelfde traject, maar C is een local en stopt overal terwijl A een express is en veel stations overslaat.
  • De meeste lijnen rijden 24 uur per dag, 7 dagen per week, maar niet allemaal, dus pas daar op. Het staat op de plattegrond, die ook op elk station hangt.
  • Hier heb je nog een leuke YouTube video van Glove and Boots: http://youtu.be/NIqqmtpidOU

Enjoy the ride!